Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) bestelt 8 scheepsets HamiltonJet HTX30

anna-marghareta AMW

Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) bestelt 8 scheepsets HamiltonJet HTX30 met AVX-besturing voor hun nieuwe serie aluminium RIBS.

De nieuwe serie van 8 aluminium RIBS van 11,4 meter is de eerste van de nieuwe “Van Wijk klasse”, genoemd naar de erflater die de financiering heeft geschonken om deze nieuwe klasse te ontwikkelen. Het ontwerp is gebaseerd op de zeer succesvolle Valentijn-klasse, eveneens uitgerust met HamiltonJet. De serie wordt gebouwd bij twee ervaren Nederlandse scheepswerven, Dok en Scheepsbouw Woudsend en Habbeké Shipyard.

Elke reddingsboot krijgt twee Hamilton-waterjets, model HTX30 met nieuwe hydrodynamica en geavanceerde materialen voor opnieuw gedefinieerde prestaties, verbeterde duurzaamheid en nog eenvoudiger installatie.

De HTX30 levert significante verbeteringen aan beide kanten van het snelheidsbereik, wat leidt tot lager brandstofverbruik en hogere acceleratie. HTX-jets hebben vernieuwde inlaat- en pompontwerpen. Deze leveren tot 40% meer trekkracht en grotere zijwaartse-stuwkracht dan alle andere waterjets op de markt. Dit verbetert het manoeuvreren, het vermogen om de positie vast te houden en de acceleratie van het vaartuig.

AVX is de nieuwste generatie besturingssystemen, klaar voor de toekomst en maakt de integratie mogelijk van schipper assistentie, autonomie, elektrificatie en digitalisatie technologieën. AVX biedt naadloos controle over motortoerental en de reverse deflector met gecombineerde of afzonderlijke control hendels. AVX geeft u op aanvraag toegang tot de informatie die u nodig heeft, wanneer u deze nodig heeft. De schermweergave geeft onmiddellijke feedback over de systeemstatus en presenteert een reeks kritische informatie, opties en systeeminstellingen.

 

 

knrm logo

Quote KNRM:

“We hebben wederom voor Hamilton gekozen vanwege bewezen technologie op de bestaande KNRM-schepen, betrouwbaar en eenvoud. Daarnaast hebben we specifiek voor de HTX30 jet gekozen omdat de prestaties zijn toegenomen, met 7% in de highspeed efficiency en 19% toename in maximaal statisch. Vertrouwen wat bijdraagt ​​aan een betere prestatie van het KNRM-schip bij extreme zee/weer condities, zoals verbetert manoeuvreren, vermogen om de positie vast te houden en de versnelling van het vaartuig”

De huidige reddingsboten van de KNRM zijn gebouwd tussen 1991 en 2016. Met bijna 30 jaar oud zijn de oudste reddingsboten aan vervanging toe. De eerste nieuwe reddingsboot van deze serie krijgt de functie van reserveboot en zal vanaf 2022 ingezet worden op reddingsposten waarvan de reddingsboot groot onderhoud ondergaat. De thuishavens van de volgende zeven boten worden begin 2021 bekend gemaakt.

De KNRM heeft een reddingsvloot van 75 reddingsboten, variërend in lengte van 5 tot 20 meter. Met deze reddingsvloot worden jaarlijks meer dan 4000 zeevarenden en watersporters veilig aan wal gebracht.

HamiltonJet en AMW-Marine zijn verheugd deel uit te maken van deze voortdurende missie.

 

 

0 Comments